53
۹۵٫۱۰٫۱۴

احساس خستگی و کمبود انرژی دارید؟ با انجام این فعالیت‌ها شاداب و سرحال شوید

احساس خستگی و کمبود انرژی دارید؟ با انجام این فعالیت‌ها شاداب و سرحال شویدReviewed by فرهاد احمدی on Jan 3Rating: 4.5احساس خستگی و کمبود انرژی دارید؟ با انجام این فعالیت‌ها شاداب و سرحال شوید اغلب افراد دلیل خستگی خود را مشغله‌ی بیش از حد و نداشتن زمان کافی می‌دانند. اگرچه این باور کاملا اشتباه نیست اما اغلب اوقات دلیل خستگی بیش از حد و مزمن

احساس خستگی و کمبود انرژی دارید؟ با انجام این فعالیت‌ها شاداب و سرحال شوید

بر اساس تحقیقی که در ایالات متحده انجام شد، مشخص شد ۲.۲ میلیون نفر، روزانه احساس خستگی و کمبود انرژی دارند که رقم بسیار بالایی است. اغلب افراد دلیل این امر را مشغله‌ی بیش از حد و نداشتن زمان کافی برای استراحت می‌دانند. اگرچه این باور کاملا اشتباه نیست اما اغلب اوقات دلیل خستگی بیش از حد و مزمن، رفتارها و عادات روزانه‌ی ماست.

احساس خستگی و کمبود انرژی

آنچه می‌خوریم، نحوه‌ی خوابیدن، روش برخورد با احساسات‌مان و… در بروز خستگی و کاهش سطح انرژی بسیار موثرند. در اینجا می‌خواهیم به شما روش‌هایی معرفی کنیم که بتوانید خستگی خود را دور بیندازید و برای ادامه‌ی زندگی کاملا شارژ و سرحال شوید.

 

۱. وعده‌ی صبحانه را از دست ندهید، حتی اگر برای آن اشتها ندارید.

احساس خستگی و کمبود انرژی

وعده‌ی صبحانه می‌تواند شما را در طی روز پرانرژی حفظ کند، تحقیقات نشان داده است افرادی که صبحانه میل می‌کنند نه تنها از نظر فیزیکی حس انرژی بیشتری دارند بلکه از نظر روانی نیز سرحال‌تر هستند و احساس را تجربه می‌کنند.

 

۲. هر ۳ تا ۴ ساعت یکبار، خود را تغذیه کنید.

احساس خستگی و کمبود انرژی

۳ وعده‌ی غذایی اصلی خود را سبک کنید و در عوض ۲ میان وعده هم داشته باشید. این روش باعث حفظ سطح قند خون و بالا ماندن سطح انرژی، در تمام روز می‌شود. در وعده‌های اصلی خود کربوهیدرات (که برای بدن حکم انرژی را دارد)، پروتئین (که ذخیره‌ی انرژی را ممکن می‌سازد) و چربی‌های مفید (که در ماهی، آجیل و زیتون پیدا می‌شود) را جای دهید.

چنانچه پس از یک ساعت از صرف وعده‌ی غذایی احساس گرسنگی دارید و دنبال خوراکی شیرین می‌گردید به این معناست که وعده‌ی غذایی صرف شده دارای پروتئین و چربی مفید کافی نبوده است و بدن می‌خواهد با قندهایی که عمر کوتاهی دارند، انرژی خود را تامین کند.

 

۳. مصرف فیبرهای غذایی را فراموش نکنید.

احساس خستگی و کمبود انرژی

فیبرها باعث می‌شوند مصرف کربوهیدرات‌ها کند شود و انرژی آن‌ها به آهستگی، به صورت پیوسته و طی زمان آزاد شود. کند شدن روند آزاد سازی انرژی کربوهیدرات‌ها باعث می‌شود سطح انرژی افت پیدا نکند.

 

۴. با مصرف امگا ۳، مغز خود را تغذیه کنید.

احساس خستگی و کمبود انرژی

ماهی‌های چرب (مانند سالمون و ماهی تن)، گردو و… دارای اسیدهای چرب لازم برای حفظ سلامت سلول‌های مغز و کمک به هوشیاری روانی اند. همچنین امگا ۳، باعث می‌شود بدن، کربوهیدرات اضافی را به جای چربی به صورت گلیکوژن (منبع سوخت بدن) ذخیره کند.

 

۵. از کاهش سطح آب بدن، جلوگیری کنید.

احساس خستگی و کمبود انرژی

آب بخش اصلی خون و دیگر مایعات بدن را تشکیل می‌دهد، کم آبی بدن حتی در حد ناچیز، باعث غلیظ شدن خون می‌شود و در نتیجه قلب برای رساندن خون به سلول‌ها و اندام‌های بدن باید با شدت بیشتری کار کند که سبب خستگی می‌شود.

یکی از راه‌های اطلاع از میزان آب بدن، دقت در تعداد دفعات ادرار طی روز است. در حالت عادی هر ۲ تا ۴ ساعت باید ادرار دفعه شود و رنگ آن شفاف یا زرد کم رنگ باشد. اگر دچار کم آبی هستید به جای نوشیدن آب می‌توانید از میوه‌ها و غذاهای طبیعی آب‌دار مانند ماست، هویچ، هندوانه، پرتقال، گریپ فروت، کلم بروکلی و… استفاده کنید.

 

۶. بعد از ظهرها مقدار مناسبی کافئین مصرف کنید.

احساس خستگی و کمبود انرژی

به صورت معمولی مصرف ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم کافئین که در ۲ تا ۳ فنجان قهوه موجود است می‌تواند سطح انرژی و هوشیاری را برای ساعت‌های باقی مانده‌ی روز بالا ببرد.

دقت کنید اگر مقدار مصرفی کافئین بالا باشد یا در زمان مصرف، تاخیر بیندازید، می‌تواند اثرات مضری بر خواب شبانه‌ی شما بگذارد.

 

۷. خستگی روانی، نیازمند انرژی دادن و توجه به روان است.

احساس خستگی و کمبود انرژی

تقریبا همه‌ی افراد با خستگی فیزیکی آشنایی دارند، اما خستگی و فشار روانی (مانند احساس غم، ملالت، اضطراب، ناامیدی، خشم و…) می‌تواند اثرات بسیار سنگین‌تری داشته باشد و افراد را کامل زمین‌گیر کند.

اتفاقات ناگوار همیشه در حال رخ دادن هستند و اثرات آن در وجود ما به شکل احساسات آزار دهنده به وجود می‌آیند، اما لازم است عاقلانه واکنش نشان دهیم تا سلامت جسم و روان دوباره برگردد.

 

۸. آب درمانی کنید.

احساس خستگی و کمبود انرژی

آب درمانی می‌تواند به سادگی پاشیدن مقداری آب خنک به صورت و یا دوش گرفتن باشد. این کار مخصوصا زمانی که احساس گر گرفتی دارید، می‌تواند بسیار موثر باشد. در تحقیقی در زمینه‌ی آب درمانی، مشخص شد که ۵۵٪ شرکت کننده‌ها توانسته اند با آب درمانی سطح انرژی خود را افزایش دهند.

آب می‌تواند به صورت فوری، به شما حس تازگی بدهد و شما را از خستگی و احساسات بد کنترل نشده، دور کند.

 

۹. لباس تمیز و تازه‌ای بپوشید.

احساس خستگی و کمبود انرژی

ممکن است عجیب به نظر برسد اما پوشیدن لباس‌های تمیز به همراه یک جفت جوراب تازه، مخصوصا آن‌هایی که برای موقعیت‌های خاص و موفقیت آمیز در نظر گرفته اید، می‌تواند به شما احساس تازگی و شادابی بدهد.

 

۱۰. به مرتب کردن کمد و تمیز کاری مشغول شوید.

احساس خستگی و کمبود انرژی

سراغ کمدتان بروید و آن را مرتب کنید. بهم ریختگی می‌تواند باعث شود که احساس کنید، اوضاع از کنترل‌تان خارج شده است و نمی‌توانید برای آن کاری انجام دهید. این حالت زمانی که تحت فشار استرس باشید و حس و حال مناسبی نداشته باشید، بیشتر خود را نشان می‌دهد. گذشته از اثرات ذکر شده، همین که بتوانید یک کار مفید انجام دهید و با موفقیت به یک هدف هر چند کوچک برسید، انرژی بخش و انگیزه دهنده است.

 

۱۱. بعد از ساعت ۸ شب، سراغ تلویزیون و کامپیوتر نروید.

احساس خستگی و کمبود انرژی

اگر هم اکنون یک فرد شب زنده دار هستید و شب‌ها دیر به تخت‌خواب می‌روید، باید بدانید که نور ساطع شده از تلویزیون، مانیتور و موبایل‌ها می‌تواند مانع خوابیدن شود و رسیدن به لحظه‌ی فرو رفتن به خواب را برای‌تان مشکل سازد.

دلیل این امر نوع نور این دستگاه‌ها است که باعث جلوگیری از ترشح ملاتونین (هورمونی که هنگام غروب ترشح می‌شود و به بدن خبر رسیدن شب را می‌دهد) می‌شود و در نتیجه بدن به اشتباه می‌افتد که هنوز روز است و موقع خواب شبانه فرا نرسیده است.

 

۱۲. از قانون ۱۵ دقیقه پیروی کنید.

احساس خستگی و کمبود انرژی

هنگامی که در تخت‌خواب هستید، اگر خواب به سراغ شما نمی‌آید یا بیدار شده‌اید و نمی‌توانید دوباره بخوابید و ۱۵ دقیقه در این حالت مانده‌اید، بهتر آن است که از تخت خواب خارج شوید و کاری که باعث آرامش و خالی شدن ذهن شما می‌شود را انجام دهید.

این کار می‌تواند مطالعه، مدیتیشن یا بافتن یک شال گردن باشد اما یادتان باشد که سراغ تلویزیون و وب گردی نروید. پس از دقایقی خواب سراغ شما خواهد آمد و می‌توانید با خیال آسوده بخوابید. باقی ماندن در تخت‌خواب و فرو رفتن در فکر و خیال می‌تواند باعث اضطراب بیشتر شود.

جدیدترین مطالب
نظرات کاربران (۰)


افزودن نظر



محل تبلیغات شما

بزودی ...

گیفت کارت آیتیونز

تبلیغات

مجوز کسب و کار الکترونیکی