فروشگاه 24 ساعته من
53
۹۵٫۱۰٫۰۱

قدرتمندترین مرد دنیا، مارک زاکربرگ در حال نابود کردن اینترنت است!

قدرتمندترین مرد دنیا، مارک زاکربرگ در حال نابود کردن اینترنت است!Reviewed by فرهاد احمدی on Dec 21Rating: 4.5قدرتمندترین مرد دنیا در حال نابودی اینترنت است!بنابر باور عمومی رئیس جمهور آمریکا، قدرتمندترین انسان زنده است چرا که اون کنترل قدرتمندترین ارتش دنیا را دست دارد اما اینترنت چیز دیگری می‌گوید

قدرتمندترین مرد دنیا در حال نابود کردن اینترنت است!

اگر به شما بگوییم که مارک زاکربرگ، مدیر عامل وب سایت فیس‌بوک یکی از قدرتمندترین انسان‌های زنده دنیاست حتما تعجب خواهید کرد. به احتمال زیاد اگر او را قدرتمندترین مرد تمام دوران‌ بنامیم، دچار اشتباه نشده ایم. بنابر باور عمومی رئیس جمهور آمریکا، قدرتمندترین انسان زنده است چرا که اون کنترل قدرتمندترین ارتش دنیا را دست دارد و هر حرکت او روی اقتصاد ۱۸ تریلیون دلاری ایالات متحده، تاثیر می‌گذارد. اجازه بدهید در اینجا به شما نشان دهیم چگونه مدیر عامل فیس‌بوک در حالی که چندان به چشم نمی‌آید، قدرت بسیار زیادی در دست دارد و با استفاده از این قدرت در مسیر نابودی اینترنت است.

اگر چه رئیس جمهور ایالات متحده که در حال حاضر باراک اوباماست، کنترل قدرتمندترین ارتش دنیا را در دست دارد و یک اقتصاد چند ده تریلیون دلاری تحت نفوذ اوست اما سیستم‌ها و ساختارهای سیاسی و قوانین جاری او را تا حد زیادی محدود کرده است. کنگره، دیوان عالی و مدت زمان محدود اون برای باقی ماندن در سمت ریاست جمهوری بخشی از محدودیت‌هاست.

اینترنت زاکربرگ اوباما

اما در طرف دیگر هیچکدام از این محدودیت‌ها برای مارک زاکربرگ وجود ندارد، اکنون زاکربرگ فقط ۳۲ سال سن دارد و می‌تواند تا ۵۰ سال دیگر هم در سمت مدیر عامل فیس‌بوک باقی بماند. قدرت او از طریق فیس‌بوک پیش می‌رود. فیس‌بوک هفتمین شرکت بزرگ دنیا از نظر میزان سرمایه است که خودش شخصا ۱۸٪ آن را در تصاحب دارد. این شبکه‌ی اجتماعی چنان نفوذی دارد که ۶۰٪ حق رای مردم را می‌تواند کنترل کند.

چرا فیس‌بوک تا این حد قدرتمند است؟

لیستی که در ادامه می‌بینید فقط بخشی از راه‌هایی است که این شرکت می‌تواند بر توجه و نظر انسان‌ها حکمرانی کند:

۱. بیش از یک میلیارد نفر هر روز از فیس‌بوک استفاده می‌کند.

۲. ۲۵٪ از تمام وقتی که در اینترنت صرف می‌شود، در فیس‌بوک گذرانده می‌شود.

۳. برای بسیاری از افراد فیس‌بوک به معنای تمام اینترنت است، برای آنها فیس‌بوک اولین محلی است که برای اعلام خبر ازدواج، تولد، مرگ و دیگر اتفاقات مهم زندگی مراجعه می‌کنند.

۴. فیس‌بوک به طور فزاینده‌ای محلی است که افراد با انواع دیگر رسانه آشنا می‌شوند.

۵. در بسیاری از کشورها مخصوصا نقاطی که اقتصاد ضعیف است،  فیس‌بوک با هزینه‌ی دیتای کمتری قابل دسترس است. وجود برنامه‌های رایگان و ساده برای آن باعث شده برای این افراد مفهوم اینترنت برابر با فیس‌بوک تعریف شود.

۶. این شرکت با سیاست انحصار طلبانه‌ی خود، بر توجه و نظر کاربرانش حکمرانی می‌کند و با انتخاب اینکه چه مطلب و خبری را به چه گروهی از افراد نمایش دهد، نظر عموم مردم را از پشت پرده به راه دلخواهش تغییر می‌دهد.

۷. فیس‌بوک بیشتر از هر شخص، شرکت و دولت و سیاست دیگری انسان‌ها را می‌شناسد. هر روز ۵۰۰ ترابایت از اطلاعات شخصی ما توسط فیس‌بوک مدیریت می‌شود.

تا کنون استفاده‌ی زاکربرگ از قدرت فیس‌بوک صرف رشد این شرکت شده است و در این مسیر بزرگترین رقیبانش مانند فیس‌بوک و وتس‌اپ را خریداری کرده است، اکنون نیز با یوتیوب در عرصه‌ی ویدئو و توییتر در زمینه‌ی اخبار و ارتباطات همزمان در رقابت است. این شرکت حتی در حال ایجاد سیستم‌های هوش مصنوعی و ارسال ماهواره به فضاست.

اینترنت فیسبوک

نقش زاکربرگ در فرم دادن اشخاص و جوامع آن چنان با اهمیت است که یک تیم از استادان دانشگاه هر چه او می‌گوید و می‌نویسد را تحلیل می‌کنند تا بتوانند انگیزه‌ها و هدف‌های آینده‌ی او را درک کنند چرا که او می‌تواند برای فیس‌بوک باز هم قدرت گرد آورد و هر آنچه دلخواهش است را بیافریند.

 

آیا زاکربرگ به اندازه‌ای که قدرت در دست دارد، مسئولیت‌پذیر نیز هست؟

زاکربرگ طی مطلبی اخیر اعلام کرد که قصد دارد با انتشار اخبار دروغ در فیس‌بوک مقابله کند و برای انجام این کار بسیار جدی است.

اینترنت فیسبوک

دقیقا در کنار مطلبی که زاکربرگ در مورد مقابله با اخبار دروغین نوشته بود، تبلیغاتی نمایش داده می‌شد که حاوی اخباری دروغین بود. اخباری این چنین نقشی پر رنگ در نتیجه‌ی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بسیاری دیگر از انتخابات اخیر داشته است. از دیگر کاربردهای این نوع خبرها جذب کلیک‌های کاربران برای معرفی و فروش محصولات کاملا غیر مرتبط است. اغلب کاربران فقط به عنوان خبر بسنده می‌کنند و منتشر شدن اخبار دروغین تا این حد حتی می‌تواند نظر عموم مردم را منحرف کند.

از سویی دیگر فیس‌بوک در حال کار بر روی ابزاری پیچیده برای سانسور محتوا هستند تا دوباره بتواند وارد بازار چین شود، از سال ۲۰۰۹ فیس‌بوک در چین فیلتر است. چنانکه به نظر می‌رسد تنها چیزی که زاکربرگ برای آن اهمیت قائل است، سهم فیس‌بوک از بازار است. و چین به عنوان پر جمعیت‌ترین کشور دنیا سهم بزرگی است که بخواهد از دست برود.

فیس‌بوک اینجا، فیس‌بوک آنجا، فیس‌بوک در همه جای اینترنت نقش دارد

تا همین جا فیس‌بوک بر روی موبایل‌ها و کامپیوترهای شخصی اکثر افراد وجود دارد، رهایی از اعلان‌های فیس‌بوک آنچنان سخت است که گاهی ترجیح می‌دهید با انداختن نیم نگاهی به اعلان رسید آن را از لیست محو کنید. به عنوان مثال برای جلوگیری از نمایش اعلان‌های اپلیکیشن Messenger فیس‌بوک، شما مجبورید از سطح سیستم‌عامل وارد عمل شوید، چرا که تنظیماتش طوری طراحی شده که ما را همیشه مجبور به همراهی کند، در واقع فیس‌بوک قصد دارد ما را همیشه در بست خود نگاه دارد تا زمانی که حتی اگر بخواهیم از آن فاصله بگیریم، نتوانیم.

اینترنت

 

فیس‌بوک یک تهدید برای اینترنت آزاد است

در بستر فیس‌بوک هرگز وب‌سایتی دیگر مانند خودش ایجاد نمی‌شود، چرا که ایجاد چنین غولی نیازمند یک وب آزاد است. فیس‌بوک با ارائه برنامه‌هایی مانند Free Basics  که با استفاده از آن می‌توان فقط به فیس‌بوک و چند سرویس مورد علاقه‌ی این شرکت دسترسی داشت، وب آزاد را تهدید می‌کند و به جنگ هر موجودیتی که با توان خودش در وب سر پا ایستاده است، می‌رود.

گوگل با موتور جستجوی قویش یکی از پشتیبانان بزرگ وب آزاد است و نقش مهمی در رشد سرویس‌ها و وب‌سایت‌های نوپا دارد. فیس‌بوک را به خاطر برنامه‌هایی مانند Free Basics محکوم کرده است. هر چه سرویس‌های رقیب بیشتر از دور خارج شوند و دسترسی به دیگر رسانه‌های مبتنی بر وب سخت‌تر شود، سهم فیس‌بوک در زمان محدود ما بیشتر می‌شود و می‌تواند تاثیر بیشتری بر ما بگذارد.

 

در این شرایط چه کاری از ما ساخته است؟

واکنش عده‌ی زیادی از کاربران به سیاست‌های فیس‌بوک و نحوه‌ی مدیریت زاکربرگ، حذف کردن حساب کاربری‌شان در این شبکه‌ی اجتماعی است. متاسفانه باید بگوییم حذف کردن حساب کاربری و نادیده گرفتن اصلا کار ساز نیست، این عمل باعث می‌شود تعداد افراد معقولی که در آن حضور دارند، حتی کمتر شود. بیشتر افرادی که لازم است آگاهی‌های شما را دریافت کنند در خود این شبکه عضوند و زمان خود را در آن سپری می‌کنند. آنها به نظرات منطقی شما نیاز دارند  تا متوجه شوند چگونه فیس‌بوک نظرات و دیدگاه آنها را تحت کنترل خود دارد.

 

چند راهکار عملی:

۱. بخش مطالب محبوب و پیشنهادی فیس‌بوک اغلب از اخبار دروغین پر شده است، می‌توانید با استفاده از افزونه‌ای مانند Facebook Purity که برای مرورگر کروم طراحی شده اخبار دروغین، تبلیغات و دیگر مواردی که علاقه‌مند نیستید را حذف کنید.

۲. درخواست‌های فیس‌بوک برای دسترسی با اطلاعات‌تان را تایید نکنید. شماره تلفن خود را در فیس‌بوک ثبت نکنید و اجازه ندهید به لیست به مخاطبان ایمیل شما دسترسی پیدا کند. همچنین از فیس‌بوک برای ورود و ایجاد حساب کاربری در دیگر وب سایت‌ها استفاده نکنید.

۳. قبل از انتشار اطلاعات شخصی دقیق فکر کنید، انتشار بعضی از مطالب می‌تواند برای شما در آینده مشکل آفرین شود.

۴. سعی کنید یاد بگیرید که وب چگونه کار می‌کند و بدانید چرا وب آزاد و دسترسی عمومی به آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

جدیدترین مطالب
نظرات کاربران (۲ )

  1. […] احتمال قوی، فیس‌بوک شما را بهتر از خودتان می‌شناسد و برنامه‌ی روابط […]

  2. http://caspianpanel.com/ گفت:

    توی یک قسمت گفتید که مارک زاکربرگ فیس بوک و واتس آپ را خریداری کرده. مگه فیس بوک برای خودش نیست؟ دیگه چرا خریداری کرده؟

افزودن نظر



محل تبلیغات شما

تبلیغات

مجوز کسب و کار الکترونیکی